Pagina's

2 augustus 2017

Beppe Fenoglio - Dag van vuur



****

Beppe Fenoglio is een van die vergeten schrijvers uit (pre-)oorlogsjaren die opeens komen opduiken. Na Een privékwestie en De laatste dag, beide uitgegeven bij De Bezige Bij, verscheen dit voorjaar bij Serena Libri Dag van vuur, een verhalenbundel waarin Fenoglio vertelt over zijn jeugd in een klein dorp in de Italiaanse Alpen in de jaren 1930. Het is een primitieve samenleving waarin de eer van de man nog hoog in het vaandel staat (ook al heeft zijn vrouw het veelal voor het zeggen), de kinderen nog onbezorgd bergpaadjes kunnen verkennen, en de pastoor nog almachtig is. Dat alles verhindert niet dat de emoties soms hoog kunnen oplopen.

'Kom niet met trots bij mij aan, Paco. Jullie Fenoglio's zijn alleen maar verwaand. Maar ik, ik ben een Saglietti, ik heb trots, pure, zuivere trots, ook al heb jij er alles aan gedaan om die van mij af te pakken.'

Bovenop de verwondering over de gigantische veranderingen die we in tachtig jaar tijd hebben doorgemaakt, verrast Fenoglio met literaire kwaliteiten. Mooi gevormde (en zeer mooi vertaalde) volzinnen over een lang vervlogen maatschappij. Over een tijd waarin begrippen als eer en trots nog tot in het bizarre uitvergroot werden. Mooi werk, en nog heel mooi vormgegeven ook.

Dag van vuur van Beppe Fenoglio - originele titel Un giorno di fuoco - verscheen bij Serena Libri in 2017, vertaald uit het Italiaans door Frans Denissen, Karin van Ingen Schenau en Emilia Menkveld. 
167 blz, isbn 9789076270944

Geen opmerkingen: